Az Üllői úti stadiont üzemeltető LSH vezetőit kérdezték – otthonunk ad otthont 2020-ban az európai stadionok “szövetsége éves konferenciájának.

Öt éve nyíltak meg először a Groupama Aréna kapui a nézők előtt. Azóta a meccsek mellett számtalan kiemelkedő eseménynek is színtere volt a stadion, amely egyszerre tud méltó otthont biztosítani az ország legnagyobb hagyományokkal rendelkező futballklubjának, az idén 120 éves Ferencvárosnak, miközben igazán 21. századi, multifunkcionális rendezvénytérként is működik. Mindezt ráadásul az első pillanattól kezdve nyereségesen.

A már létrejöttével is hasznot termelt Üllői úti aréna immár évek óta szinte teljes kihasználtsággal, nyereségesen üzemel. Ehhez az alapot a jól kitalált működési modell biztosítja: az állami tulajdonú, a Ferencvárosi Torna Club által kezelt létesítményt a klub megbízásából a Lagardère Sports Hungary Kft. üzemelteti, amely a futballcsapat és a stadion szponzorációs jogait is értékesíti, az üzleti eredmény pedig megfelelő arányban oszlik meg a felek között. „Klasszikus együtt sírunk, együtt nevetünk modell – mondja Siklósi Csaba, a Lagardère társ-ügyvezető igazgatója – Így mindenki azt csinálhatja, amihez igazán ért, az FTC vezetői intézik a klub ügyeit, mi pedig a stadion mindennapos üzemeltetése mellett a mérkőzésekre szervezzük a kiegészítő programokat, értékesítjük a jegyeket és a reklámjogokat, valamint biztosítjuk, hogy a csapat és a nézők tiszta, rendezett körülmények között játszhassanak, illetve szurkoljanak.” Az idén csoportkörös Fradi sikeressége tehát mindkét félnek alapvető érdeke, és a sikerek pedig hozzájárulnak a további fejlődést biztosító szakmai munka gazdasági hátterének megteremtéséhez.

Azt azért nem szabad elfelejteni, hogy már az alapok is kiemelkedően stabilak voltak. „A Ferencváros az ország legnépszerűbb klubja, a legfrissebb közvélemény-kutatások szerint több mint kétmilliós szurkolói bázisa van. A tévés mérkőzések nézettsége a rangadókon elérheti az egymillió főt. Ez a Bundesliga legjobb csapataihoz mérhető szám” – magyarázza büszkén Igaz András, a cég társ-ügyvezető igazgatója, aki maga is igazi fradista, korábban dolgozott is a klubnál sportvezetőként. A Groupama Aréna pedig nemcsak az ország, de egész Európa egyik legmodernebb stadionja, amelynek már a tervezésekor is fontos szempont volt a különleges élményt kínáló VIP-helyek, elsősorban a hosszú távra bérelhető páholyszerű Skyboxok, illetve egy multifunkcionális, a legkülönbözőbb rendezvények megtartására megfelelő tér kialakítása. A tervezők arra is odafigyeltek, hogy megmaradjon a pálya különleges hangulata, a félig zárt acélszerkezet a lelátók körül még akkor is félelmetes hangorkánt varázsol a pályára, ha éppen nincs telt ház.

A Groupama Arénában találkoznak az európai stadionok képviselői: 2020. január 21-22-én Budapesten rendezik a stadionok európai szövetségeként funkcionáló ESSMA éves konferenciáját, amelyre közel 400 vendéget várnak olyan stadionok és labdarúgó klubok képviseletében, mint a Wembley, a Bayern München, az Arsenal, vagy éppen a Djurgardens IF és az FC København.

Cyril De Greve, az ESSMA ügyvezető igazgatója

Az FTC munkatársait és a Groupama Arénát már régóta ismerjük. A klub rendszeres résztvevője a rendezvényeinknek, 2016-ban pedig az európai stadiontúránk keretében jártunk a Groupama Arénában. Az FTC az egyik legaktívabb tagunk, nyitottak a tapasztalatcserére és a tudásmegosztásra. A Groupama Aréna építési költség és üzemeltetés szempontjából is jó példája a közepes méretű stadionoknak. Egy igazi eseményközpont, amely a futballmérkőzéseken kívül sok más rendezvénynek is otthont ad. Figyelembe véve, hogy Magyarország mennyit invesztál stadionberuházásokba, úgy gondolom, hogy jó döntés volt a Groupama Arénát választani a Summit helyszínéül. Az pedig pluszpont, hogy Budapesten 2020-ban Európa-bajnoki csoportmérkőzéseket rendeznek, így a Puskás Aréna meglátogatása is bekerült a programba.

Máté Bálint, az FTC nemzetközi projektmenedzsere

A Groupama Aréna a közepes méretű európai stadionok között az egyik legjobb, tulajdonképpen minden fél a megfelelő alkalomra várt. Ahogy azonban évről évre növekedett a rendezvény és maga az ESSMA, úgy egyre több lett a jelentkező és komolyodtak a jelentkezési feltételek. A 2020-as eseményre már 2018 őszén be kellett adni a hivatalos pályamunkát. A legfőbb ok, ami mellettünk szólt, a kalandvágy és a lehetőség. A hazai sportinfrastruktúra az elmúlt 10 évben szinte teljesen megújult. Közép- és Kelet-Európában egyre több modern sportlétesítményt építettek, a mi régiónk is időről időre megrendezhet egy-egy igazán kiemelt sporteseményt – pl. labdarúgó Európa-bajnokság (2012, 2020), Bajnokok Ligája (2018 – Kijev) és Európa Liga döntők (2013 – Bukarest, 2015 – Varsó, 2020 – Gdansk). Mi több, 2019-ben maga a Groupama Aréna is otthont adott már hasonló kiemelt eseménynek, a női labdarúgó Bajnokok Ligája döntőnek. Egy olyan szervezetnek, mint az ESSMA, amely sportlétesítmény fejlesztésekkel, üzemeltetéssel és az ehhez kapcsolódó technológiákkal és ötletekkel foglalkozik, ez egy nagyon izgalmas, de eddig eléggé zárt piac volt. A német és holland versenytársaink is kiváló, alkalmas létesítményekkel rendelkeznek, de ez régi, bejáratott piacgazdaságokban nem akkora újdonság. Egy közép-európai helyszín azonban magában hordozza azt a lehetőséget, hogy az itteni klubok, stadionok és sportcsarnokok is megismerhessék az ESSMA-t és szakmailag profitálhassanak a rendezvényből, a tagságból járó előnyökből.

Az esemény 0. napján a hallgatóság egy része megismerkedhet a vadonatúj Puskás Arénával, ami az UEFA EURO 2020 egyik létesítménye lesz. Az első napon a résztvevők tematikus túrák keretében megismerkedhetnek a Fradi szurkolói kártya rendszerével, az ehhez kapcsolódó előnyökkel (biztonságos mérkőzésrendezés, gyors beléptetés, készpénzmentes fizetés és egyéb pozitívumok), a kiemelt mérkőzéseink biztonsági protokolljával, a Groupama Aréna VIP koncepciójával. A rendezvényen előadást tartunk a Groupama Aréna környezettudatos, hatékony üzemeltetést elősegítő megoldásairól, valamint az adat-alapú személyre szabott VIP-csomagok sikereiről. A második napon a pályafenntartással foglalkozó szakemberek részére tanulmányutat, vagy fogalmazzunk úgy, részletes bejárást szervezünk az FTC – MVM Sportközpontba.

Bővebben: Forbes, Sportsmarketing