A Groupama Aréna adott otthont az Európai Stadion és Biztonsági Menedzsment Szövetsége éves csúcstalálkozójának.

Galéria: ESSMA Summit 2020 Budapest @ FTC facebook

Az ESSMA közösség célja, hogy tagjai megosszák egymással tudásukat, hogy miként lehet jövedelmező és az egyesület szurkolói számára is szórakoztató, fenntartható és biztonságos stadionokat üzemeltetni.

A rendezvényre több mint 400 vendég érkezett a Ferencváros stadionjába. Többek között ellátogatott hozzánk John Beattie, az ESSMA elnöke, aki egyben az Emirates Stadionnak, azaz az Arsenal komplexumának ügyvezető igazgatója. Valamint további top klubok, mint például a Juventus, a Bayern München vagy a Lyon képviselői is részt vettek az eseményen.

Számos programra mehettek el a vendégek: gyepmenedzsment, stadion üzemeltetés, szurkolói élmény, vagy akár biztonsági témában. Ezenkívül a látogatók az első nap körbejárhatták a stadiont, második nap pedig az FTC-MVM Népligeti Sportközpont felújított füves pályáit tekinthették meg.

Klubunk és arénánk számára nagy elismerés, hogy mi nyertük el az idei ESSMA Summit rendezési jogát – mondta Máté Bálint, a Ferencvárosi Torna Club nemzetközi projektmenedzsere. – Pályázatunk olyan stadionok munkáit előzte meg, mint az amszterdami Johan Cruijff Arena, vagy a Mainz létesítménye, az Opel Arena. Ennek az iparágnak ez a legnagyobb eseménye, így óriási megtiszteltetés, hogy az itt megjelenő kiváló szakemberek mind magasan értékelik a munkafolyamatainkat, fejlesztéseinket. Jövőre a Juventus látja vendégül a közösséget, de korábban a Bayern München, vagy a Porto arénájában volt a program, vagyis nem akármilyen nevek közé került a Fradi és a Groupama Aréna.

Kívülről az emberek többnyire egy stadiont látnak, amiben legjobb esetben is hetente 1, maximum 2 focimeccset játszanak. Ez sok kisebb-nagyobb stadionra igaz, de nem a Groupama Arénára. Miben más ez a létesítmény?
Már a stadion tervezésénél és építésénél elsődleges szempont volt a multifunkciós jelleg, az, hogy minél többfajta igényt tudjon kielégíteni a létesítmény. Ha ez nem így történt volna, most nem mondhatnánk büszkén, hogy alig 5 év alatt 1000 üzleti esemény volt az Arénában, nem választottak volna minket többször az év eseményhelyszínei közé. A stadion elhelyezkedése, infrastruktúrája versenyelőny, akár labdarúgóeseményről beszélünk, akár egy üzleti reggeliről vagy konferenciáról. Egyszerre versenyzünk sportklubokkal és rendezvényterekkel, ami embert próbáló kihívás. A Ferencvárosi Torna Clubbal kötött szerződésünk alapján a legfontosabb feladatunk üzemeltetőként az, hogy kifogástalan, felkészített sportlétesítmény várja a Fradit és a szurkolókat. Ezek mellett azonban célként tűztük ki azt is, hogy felvesszük a versenyt a budapesti rendezvényhelyszínekkel. Rendeztünk koncerteket, konferenciákat, női Bajnokok Ligája döntőt, de Bridzs kártya Európa bajnokságot is. Legyen az bármilyen lehetséges rendezvény, készen állunk arra, hogy befogadjuk optimális körülményeket teremtve.

Hogyan lehet, kell szervezni egy ilyen intézményt ahhoz, hogy önfenntartó, akár nyereséges legyen?
Ez összetett feladat a stadionunk esetében is, hiszen egyszerre kell méltó otthont biztosítanunk az ország legnépszerűbb futballklubjának, a Ferencvárosnak, ugyanakkor a maximumot kell kihoznunk a stadionból rendezvénytérként is. A magyar állam ezzel az ingatlanfejlesztéssel sok milliárdos haszonra tett szert, jó befektetésnek bizonyult az aréna. Azt biztosan mondhatjuk, hogy sem a stadionunk, sem egyéb, más intézmény nem engedhet meg magának hosszabb üresjáratokat, az csak a költségeket termeli. A Groupama Arénában a legnagyobb kihívást talán az jelenti, hogy a Fradi eseménynaptárát szinkronizáljuk az üzleti események lehetséges időpontjaival, foglalásaival. A klub minden esetben elsőbbséget élvez, így a csapat meccseivel tudnunk kell hosszútávon is tervezni, kulcskérdés, hogyan használhatjuk ki a futballmentes időszakokat. Ez nem egyszerű a nemzetközi sorozatok esetében, ahol akár hónapokig szerepelhetsz heti rendszerességgel, de akár azonnal ki is eshetsz. Véleményünk szerint ugyanilyen fontos megtalálni és kinevelni egy profi csapatot, amely minden kihívást képes kezelni. Az üzemeltetési feladatok sokrétűek, így szükséges a mindig bevethető, stabil alvállalkozói kör is, akire számíthatunk a mindennapi munkáink során. Ez mind hozzájárul ahhoz, hogy nyereségesek maradjunk, melyet az üzemeltetés első öt évében mindig sikeresen teljesítettünk.

Milyen különleges, egyedi működési, üzemeltetési feladatok, rendszerek vannak egy stadionban más intézményekkel (rendezvényközpont, múzeum, egyéb közintézmények, szállodák, irodaházak) szemben?
A mi stadionunkban is több példát tudunk említeni, ezek is a multifunkciós jelleget erősítik. Nyitás óta itt üzemel tovább a Fradi Múzeum, mely 2015-ben hivatalos múzeum státuszt kapott, páratlan gyűjtemény a 120 éves klubról, látogatható egész évben. Ez is egy mindennapos együttműködés a Fradival, hiszen az FTC az állandó kiállítás mellett időszakos tárlatokkal színesíti a múzeum életét, az LSH Kft. pedig stadiontúrákat szervez a látogatóknak ezek mellé. Cateringes partnerünk bisztrót üzemeltet a létesítményben, mely elérhető bárki számára, nem csak az itt dolgozóknak. A stadion egy másik pontján egész évben kávézó üzemel. Ugyanakkor létesítményünk egyes részeit irodaként adjuk bérbe. Ez az a sokoldalúság, amely a fennmaradást és a jövőképet biztosítja.

Milyennek látják a Groupama Aréna, mint intézmény jövőjét, miben lehet a fennmaradás, fejlődés kulcsa?
A stadion elsődlegesen mindig is a Fradi otthona lesz, így ennek megfelelően együtt kell fejlődnünk a klubbal. Ez azt gondoljuk, hogy meg is van, 2019 az elmúlt öt évet vizsgálva egyértelműen a legjobb eredményesség szempontjából mindkét félnek. Szintén kulcsfontosságú, hogy a Fradi meccseken túl évente behozzunk 200-250 üzleti rendezvényt, mely hasonlóan erős bevételi láb. Bár az újdonság hatása elmúlt, de a helyszín különlegessége nem változik. Kiemelt figyelmet fordítunk a termékfejlesztésre is. Az elmúlt években új VIP helyiségeket hoztunk létre, melyek mind megteltek, de említhetjük a jegyértékesítő rendszerünket, melyet minden nap fejlesztünk. Igyekszünk a hirdetőinknek is a klasszikus megoldásoktól eltérő lehetőségeket ajánlani, mely mindkét félnek win-win szituáció. Ezen túl szolgáltatásaink minősége és a megbízhatóságunk lesz az, amivel meg tudjuk tartani a partnereinket. Ha ezek mellé időről-időre megtaláljuk azokat a különleges eseményeket – gondolunk itt a múltból például a női Bajnokok Ligája döntőre, vagy a koncertekre – akkor biztosak vagyunk benne, hogy további szép esztendők várnak a stadionra.

Teljes interjú: Portfolio

ESSMA, Fradi.hu